Veelgestelde vragen

Wat zit er allemaal in de huurprijs?

U leest op deze website de zogenaamde kale huurprijs. Sommige woningen worden inclusief vloer geleverd. Extra kosten die Vesteda rekent zijn:

Deze kosten dient u zelf te betalen:

 

Kan ik me voor meerdere woningen inschrijven?

Jazeker. We stellen zelfs verplicht dat u minimaal 4 voorkeuren opgeeft. Meer voorkeuren opgeven mag altijd. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met uw eerste voorkeur.

U kunt maar 1 woning huren.

Ik ga met een nieuwe baan beginnen en kan nog geen salarisstroken aanleveren. Kan ik huren?

Ja, dat kan. We kijken naar uw huidige arbeidsovereenkomst. Die moet tenminste de duur van 6 maanden hebben. Wel vragen we u een intentieverklaring aan te leveren. Hierin verklaart uw werkgever dat hij de intentie heeft u langer in dienst te houden.

Is het bovenstaande van toepassing? Let u dan alstublieft op bij het uploaden van uw gegevens in uw Mijn Kolenpark-omgeving:

  • De huidige arbeidsovereenkomst zet u op de plek van de loonstrook.
  • U plaats een blanco document (met in de titel “blanco”) op de uploadplekken voor de overige loonstroken.
  • Heeft u nog geen bewijs van storting van salaris? Plaat dan hier ook een blanco document met in de titel “blanco”.

Wat zijn de servicekosten?

De servicekosten bedragen €40,- per woning per maand. Hiermee draag je bij aan de kosten voor onder andere het onderhoud en schoonmaak van de algemene ruimten (entree, gangen, liften, gedeelde buitenruimte) en de opstalverzekering.

De servicekosten per parkeerplaats bedragen €2,50 per maand. Hiermee betaal je voor o.a. het onderhoud en schoonmaak van het parkeerterrein en automatische toegangspoort.

 

Kan ik ook meerdere parkeerplaatsen afnemen?

Nee, helaas. Er zijn minder parkeerplaatsen dan woningen voor handen. Mocht na de complete verhuur blijken dat we parkeerplaatsen nog te huur zijn, dan laten we u dat weten.

Waar ligt welk gebouw?

Bekijk hier de ligging van de gebouwen.

Zijn de uitvalswegen dichtbij? En het treinstation?

U zit binnen enkele minuten op de N7 en vervolgens op de A7 of de A28.

Tevens ligt het treinstation ‘Groningen Europapark’ op loopafstand, evenals de bushaltes.

Waar kan ik de dichtstbijzijnde supermarkt vinden?

De dichtstbijzijnde supermarkt vindt u op 1 minuut loopafstand. Dit betreft een Jumbo in de Euroborg.

Waar kan mijn bezoek parkeren?

Er zijn geen aparte parkeerplaatsen voor bezoek. Kolenpark is gelegen in een zone waar parkeervergunningen benodigd zijn. Parkeren is mogelijk in de parkeergarages ‘Station Europapark’ of ‘Euroborg’.

Waar kan ik mijn auto parkeren?

Op het binnenterrein met automatische slagboom biedt Vesteda 70 parkeerplaatsen te huur aan (50 overdekt en 20 onoverdekt). Bij uw inschrijving kunt u aangeven of interesse heeft in het huren van een parkeerplaats. Hiervoor geldt:

  • Afname parkeerplaats is niet verplicht en maximaal 1 plaats per woning.
  • Een overdekte parkeerplaats kost €35,- en eentje op het open terrein kost €25,- per maand. Hier komt nog €2,50 servicekosten bij.
  • Het aantal electrische oplaadpunten wordt nog bepaald, maar zijn straks aanwezig.

Hoe worden de appartementen verwarmd?

De appartementen worden gasloos verwarmd middels een duurzaam warmte- en koudeopslag (WKO) systeem via WarmteStad.

Hebben de huurappartementen in Kolenpark een buitenruimte?

Ja, de appartementen hebben allemaal een ruim balkon. Sommige appartementen hebben zelfs 2 balkons (woningtypes A3 en C4).

Is er een lift aanwezig?

Ja, in ieder gebouw is een lift aanwezig.

Is er een berging aanwezig?

Ja, ieder appartement beschikt over een interne berging (dus in de woning) en een eigen (fietsen)berging op de begane grond.

Per wanneer kan ik een appartement in Kolenpark huren?

Naar verwachting worden alle appartementen vanaf september 2019 opgeleverd.

Waarom zijn nog niet alle woningen beschikbaar?

Niet alle woningen zijn tegelijk klaar. Daarom starten we met de verhuur van de appartementen in de  gebouwen A en D. Vervolgens worden ook de gebouwen B en C in verhuur gebracht.

Zijn er ook gemeubileerde appartementen in Kolenpark?

Nee. Enkel de appartementen in de gebouwen A en C worden voorzien van een PVC-vloer.

Hoe worden de woningen in Kolenpark opgeleverd?

Alle appartementen worden voorzien van een luxe keuken met Siemens inbouwapparatuur en een complete badkamer met inloopdouche en wastafel. De muren zijn voorzien van glasvliesbehang. De appartementen in de gebouwen A en C worden daarnaast voorzien van een PVC-vloer.

> Bekijk hier alles over de woning afwerking en uitrusting

 

Hoe betaal ik de huur tijdens de huurperiode?

Door ondertekening van uw huurovereenkomst met Vesteda, gaat u akkoord dat Vesteda maandelijks de verschuldigde huurbedragen automatisch incasseert. Hier hoeft u zelf niet meer aan te denken.

Krijg ik de waarborgsom terug? En wanneer?

Ja, deze krijgt u terug wanneer u conform afspraak en zonder huurachterstand de woning weer oplevert aan Vesteda. Nadat u uw huur heeft opgezegd plannen wij een voor- en eindinspectie in. Dit geeft u de mogelijkheid om de woning conform afspraak aan Vesteda op te leveren.

Wat is de waarborg of borgsom?

Bij het sluiten van een huurovereenkomst vraagt Vesteda standaard 1 maand huur als waarborgsom voor huurders die in loondienst of gepensioneerd zijn. Voor zelfstandig ondernemers bedraagt de waarborgsom standaard 3 maanden. De gevraagde waarborgsom kan afwijken naar aanleiding van de aangeleverde documenten.

Wat zijn de contractkosten?

Iedere nieuwe huurder betaalt éénmalig €113,74 inclusief 21% BTW aan administratie- en contractkosten voor het afsluiten van de huurovereenkomst.

Hoe gaat het tekenen van de huurovereenkomst plaatsvinden?

Vesteda maakt gebruik van digitaal ondertekenen via een gecertificeerd en beveiligd online portaal (Signhost). Zodra u een ingangsdatum heeft ingepland voor de huur, gaan wij het huurcontract opmaken. U ontvangt per e-mail een link naar het contract, dat u met uw muis (desktop of laptop) of met uw vinger (smartphone of tablet) kunt ondertekenen. Daarna tekent Vesteda de overeenkomst. De definitieve versie kunt u naar wens opslaan, downloaden of printen.

Als u met z’n tweeën gaat huren ontvangt u beiden een link om te ondertekenen.

Wat is de minimale huurtermijn?

U huurt een appartement in Kolenpark voor minimaal 1 jaar. Daarna loopt de huurovereenkomst door voor onbepaalde tijd. Na het jaar kunt u de huur per dag opzeggen met inachtneming van 1 maand opzegtermijn.

Mag ik een woning delen?

Nee, het is niet toegestaan om een woning te delen met iemand waarmee u geen aantoonbare duurzaam huishouding voert.

Mag ik huren met garantstelling?

Nee, het is niet mogelijk om een woning te huren met een garantstelling bij Vesteda. U en eventueel uw partner dienen zelf te voldoen aan onze inkomenseisen.

Ik ben student, kan ik huren in Kolenpark?

Nee, het is alleen mogelijk om te huren met voldoende inkomen volgens de inkomensnorm. Hierbij rekenen wij maximaal twee inkomens (partners) tot een gemeenschappelijk inkomen.

Ook mogen er niet meer dan twee huurders op een adres ingeschreven staan. Studiefinanciering wordt niet meegerekend als inkomen. We accepteren geen garantstellingen door derden.

Mijn maandelijks bruto inkomen is niet toereikend maar ik beschik over eigen vermogen. Hoe rond ik alsnog succesvol mijn inschrijving af?

U start uw online inschrijving en vult de gevraagde gegevens in. Tevens is er ruimte om het bedrag van uw eigen vermogen in te vullen. Wij rekenen 10% van het eigen vermogen gedeeld door 12 mee bij het bruto maandinkomen om te toetsen of u aan de inkomensnormen voldoet.

Ik ben in loondienst, maar werk daarnaast ook als zelfstandig ondernemer. Welk inkomen moet ik opgeven?

Kies het hoogste inkomen als werksituatie. Dus verdient u uw hoofdinkomen in loondienst, vink deze inkomenssituatie dan aan. Kies dan op het tabblad ‘financieel’ uw werksituatie waar u de meeste inkomsten uit krijgt en voeg de overige stukken toe bij deze velden.

Ik ben zelfstandig ondernemer; wat zijn de inkomensvoorwaarden?

U start uw online inschrijving en vult de gevraagde gegevens in. Tevens is er ruimte om het bedrag van uw eigen vermogen in te vullen. Wij rekenen 10% van het eigen vermogen gedeeld door 12 mee bij het bruto maandinkomen om te toetsen of u aan de inkomensnormen voldoet.

Ik ben met pensioen; wat zijn de inkomensvoorwaarden?

U mag 30% bij het beschikbare maandelijks inkomen, dus het netto inkomen, optellen om tot het bruto maandinkomen te komen. Met andere woorden: uw netto AOW en pensioen(en) vermeerderd met 30% is uw bruto inkomen.

Ik ben in loondienst; wat zijn de inkomensvoorwaarden?

Vesteda rekent de volgende inkomsten tot uw maandinkomen:

  • bruto salaris exclusief vakantiegeld en bonussen. Een vaste 13e maand of eindejaarsuitkering mag u wel meerekenen;
  • variabele toeslagen, zoals onregelmatigheidstoeslag of gevarentoeslag, kunnen in sommige gevallen worden meegenomen in uw inkomensberekening. De beoordeling hiervan gebeurt door Vesteda;
  • uw arbeidsduur moet voor minimaal 6 maanden gegarandeerd zijn, met een intentie tot continuering;
  • het bruto salaris moet gebaseerd zijn op de vaste uren die in uw arbeidsovereenkomst zijn vastgelegd;
  • de borg bedraagt minimaal 1 maand huur.

De gevraagde borg kan afwijken naar aanleiding van de aangeleverde documenten.

Wat zijn de inkomensnormen om een appartement te kunnen huren?

Hieronder vindt u welke normering er geldt afhankelijk van de huurprijs en of u alleen of met uw partner wilt huren.

HuurprijsAantal huurdersBruto Norminkomen per maand
€700 - €1.000 per maand14 keer de huur
€700 - €1.000 per maand24,5 keer de huur
meer dan €1.000 per maand13,5 keer de huur
meer dan €1.000 per maand24 keer de huur

Rekenvoorbeeld 1: Stel de kale huur per maand is €800,- en u wilt alleen huren. Uw bruto maandinkomen dient dan minimaal €3.200,- te bedragen (4 x €800,- = €3.200,-).

Rekenvoorbeeld 2: Stel de kale huur per maand is €950,- en u wilt samen met uw partner huren. Uw gezamenlijk bruto maandinkomen dient dan minimaal €4.275,- te bedragen (4,5 x €950,- = €4.275,-).

je kan hier met onze huurlastencalculator zelf een indicatie krijgen van je maximale huur.

 

Ik wil toch niet huren in Kolenpark, wat nu?

  1. Heeft u nog geen persoonlijk account aangemaakt op account.hureninkolenpark.nl? Dan worden uw gegevens na 1 maand automatisch verwijderd.
  2. Heeft u een account heeft aangemaakt maar nog geen optie ontvangen op een woning? Dan kunt u inloggen  kunt u zich altijd uitschrijven door in te loggen > klik op mijn inschrijving > klik op account beëindigen.
  3. Heeft u een aangeboden woning geaccepteerd maar wilt u toch niet huren? Stuur uw afmelding dan zo spoedig mogelijk naar kolenpark@vesteda.com.

Een aangeboden woning kunt u altijd weigeren en uitschrijven volgens de boven beschreven stap 2. U kunt natuurlijk ook een andere woning kiezen op vesteda.com.

Ik wil liever een andere woning dan de aangeboden woning. Kan dat?

U kunt de aangeboden woning weigeren. Om een andere favoriete woning te kiezen kunt u:

  1. naar het woningaanbod op de website gaan en bekijken welke woningen vrij zijn;
  2. inloggen in uw account;
  3. klikken op het menu-item ‘digitaal inschrijfformulier’ en vervolgens op de blauwe knop ‘wijzigen’;
  4. loop uw inschrijfformulier vervolgens door, wijzig uw woningvoorkeuren en rond uw inschrijving opnieuw af.

Hoe lang duurt het om te horen of ik een optie kan krijgen?

We proberen om binnen twee weken na de voltooiing van uw inschrijving u te laten weten of we u een optie kunnen aanbieden of niet.

Tip: we raden aan om eerst een open huis te bezoeken om de woning in het echt te zien!

Kan ik een optie nemen?

Nee, u kunt geen optie nemen. U krijgt van ons een optie op een woning aangeboden. Dit gebeurt per e-mail, nadat u uw inschrijving heeft voltooid inclusief de aanlevering van alle benodigde documenten. Wij gaan vervolgens uw gegevens beoordelen. Zijn deze akkoord, dan hopen we dat we u een optie kunnen aanbieden op uw favoriete woning.

Wanneer kan ik de appartementen bezichtigen?

Tijdens de open huizen. U krijgt hier automatisch uitnodigingen voor als u ingeschreven staat.

Ik ben aan het inschrijven, maar ik heb nog niet alle stukken bij de hand, wat nu?

Mist u nog stukken? Maakt u dan uw inschrijving af voor zover mogelijk. Log uit en log opnieuw weer in als u een nieuw document wilt uploaden ter beoordeling. Dit kan alleen indien u nog geen loonstroken hebt, omdat u net begonnen bent.

Tip: als u in loondienst bent, vraag dan z.s.m. uw werkgeversverklaring aan bij uw leidinggevende of personeelszaken. Dit kost (vaak) het meeste tijd!

Moet ik alle documenten hebben geüpload, voordat jullie het in behandeling nemen?

Ja, we behandelen als eerste de aanvragen waarvan alle vereiste documenten compleet geüpload zijn.

Let op: het heeft geen zin om blanco documenten, dubbele documenten of niet passende documenten te uploaden om uw inschrijving af te ronden. Uw aanvraag wordt dan niet in behandeling genomen.

Hoe verloopt de toewijzing?

  1. We behandelen als eerste de aanvragen waarvan alle vereiste documenten compleet geüpload en goedgekeurd zijn.
  2. Hebben kandidaten gelijktijdig voor hetzelfde huisnummer hun gegevens geüpload? Dan gaan wij verder met diegene(n) die als eerste het appartement willen huren.
  3. Komen de bovenstaande punten van kandidaten ook overeen? Dan kijken we naar de vroegste inschrijfdatum bij Vesteda.com dan wel hureninkolenpark.nl.

Ik heb me al ingeschreven op vesteda.com. Waarom moet ik me apart aanmelden bij Kolenpark?

Via de website van Vesteda heeft u uw basisgegevens verstrekt. Wij hebben een aantal van deze gegevens, zoals uw naam, adres en woonplaats, al overgezet in een beveiligd account. Om uw huurwensen en uw huurkansen te beoordelen hebben wij echter meer gegevens van u nodig. Daarom kunt u op account.hureninkolenpark.nl uw woningvoorkeuren aangeven, uw gegevens aanvullen en de benodigde documenten uploaden.

Hoe schrijf ik me uit?

Als u niet meer geïnteresseerd bent in Kolenpark, kunt u zich uitschrijven. Dit doet u door in te loggen, en achtereenvolgens te klikken op menu-item ‘privacy’ en op de rode button ‘account beëindigen’.

Let op: u schrijft zich alleen uit voor Kolenpark en niet voor de andere woningen op vesteda.com. Alle gegevens en eventueel documenten die u zelf heeft aangevuld in uw Kolenpark-account worden verwijderd.

Ik heb me al ingeschreven bij vesteda.com. Waarom moet ik een account aanmaken?

Je hebt al je basisgegevens verstrekt. Wij hebben een aantal van deze gegevens, je naam, adres en woonplaats al overgezet in een beveiligd account. Om je huurwensen en je huurkansen te beoordelen hebben meer gegevens van je nodig. Daarom kan je hureninwillemstoren.nl je woningvoorkeuren aangeven, je volledige gegevens en de benodigde documenten uploaden.

 

Hoe schrijf ik me in?

Op deze website is het mogelijk om via de pagina inschrijven je te registreren.